Alternatieve financieringsvormen
Er wordt tegenwoordig veel geschreven over de veranderingen in de financieringswereld. Banken trekken zich steeds vaker terug, waardoor het voor een ondernemer een stuk lastiger is om financiering te vinden voor hun bedrijf. Daarom hoor je ook steeds vaker de term "alternatieve financiering". Maar wat is dit nu precies? En wat voor soorten alternatieve financiering zijn er allemaal?
Diverse alternatieve financieringsvormen
De volgende alternatieve financieringsvormen zijn er:
- Microkrediet: een microkrediet is een zakelijke lening tot € 50.000,-.
- Crowdfunding: bij crowdfundigin wordt er een beroep gedaan op potentiële investeerders of donateurs. Dat kunnen bijvoorbeeld ook de klanten van de onderneming zijn. In ruil voor een tegenprestatie financiert een grote groep investeerders het bedrijf of het project.
- Leasing: met leasing wordt de financiering geregeld om te investeren in kapitaalgoederen of bedrijfsmiddelen. Voorbeelden zijn machines of bedrijfswagens.
- Factoring: met factoring worden de vorderingen of de voorraden als onderpand voor een krediet gebruikt.
- Private Equity: dit betekent investering in of overname van het al dan niet beursgenoteerde bedrijf door een participatiemaatschappij.
- Provinciale regelingen: voorbeelden zijn MKB Drenthe en Doefonds Fryslân
- Fiscale regelingen: zoals RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, www.rvo.nl)
- Informal investing
Informal investing
Matchinvest houdt zich bezig met de laatst genoemde alternatieve financieringsvorm, informal investing (investeringen door informal investors, ook wel business angels genoemd). Het informeel houdt eigenlijk in dat de financiering niet verkregen wordt via de formele instanties, zoals de banken, maar via voornamelijk (oud)ondernemers die zelf willen investeren. Dit wil niet zeggen dat het iemand is die liefdadigheid verricht door in jouw bedrijf te investeren. Veelal zijn "business angels" zelf ondernemers geweest. Zij weten hoe belangrijk het is om te kunnen investeren in je eigen onderneming en begrijpen als geen ander dat het terugtrekken van de banken funest kan zijn voor jouw bedrijf. Vaak brengen deze informal investors niet alleen geld mee, maar kunnen ze de ondernemer ook adviseren en in contact brengen met de juiste personen.
Emotionele factor
Matchinvest heeft gemerkt dat voor een investeerder vooral de "klik" tussen hem en de ondernemer erg van belang is. Uiteraard moet het product of de dienst hem ook aanspreken, maar de "emotionele factor" is vaak doorslaggevend bij het maken of breken van een deal.
Helaas heeft Matchinvest hier niet heel veel invloed op. Vandaar dat Matchinvest openheid en eerlijkheid wenst van de ondernemers waarvoor wij op zoek gaan naar financiering. Op die manier vergroot je de kans dat er een goede klik zal zijn tussen de ondernemer en de mogelijke investeerder.
Denk goed na
Matchinvest geeft de MKB-ondernemer dan ook de volgende tip:
DENK GOED NA!
Als je op zoek bent naar een investeerder en je wilt een goede pitch schrijven, denk dan na over de onderstaande punten en probeer antwoord te geven op de volgende vragen:
- Wie ben ik? Vertel iets over jezelf, wat drijft je en wat zijn je sterke, maar ook je zwakke punten
- Hoe inspireer ik mijn investeerder? Toon enthousiasme en straak geloof in je product of dienst uit.
- Wat is de toegevoegde waarde van mijn product of dienst?
- Wie zitten er op mijn product of dienst te wachten, hoe bereik ik die en wat kost dat?
- Wie zijn mijn concurrenten en wat is mijn onderscheidend vermogen?
- Hoeveel geld heb ik nodig? En leg uit wat je ermee gaat doen.
- Wat is de inschatting voor wat betreft de terugverdientijd van de investering?
- Wat is het jaarlijkse rendement voor de investeerder?
- Waarom zou een investeerder in mij en mijn product of dienst moeten investeren?
- Heb ik een teaser om de geinteresseerde investeerder over de streep te trekken?
Voor meer informatie, neem contact met ons op.